مریم طایفه سلطانخانی مدیریت زنبور.نت کارشناس پرورش زنبور عسل
Send
زنبور.نت > دنیای زنبورداری > گرده افشانی > شبدر سفید و زنبور عسل

شبدر سفید و زنبور عسل

گیاهی خزنده و گسترده روی زمین، چندساله، ارتفاع آن ۳۰-۱۰ سانتیمتر که در محل گره‌های ساقه خزنده آن در تماس با خاک ریشه می‌دهد.

برگ آن مرکب، دارای سه برگچه، برگچه‌ها تخم‌مرغی و دندانه‌دار اره‌ای و دارای دمبرگ، گل‌ها سفید، گل آذین خوشه‌ای ساده و آویخته و نوش جای به صورت برجستگی کوچکی بین مادگی و پرچم است. یکی از مهم‌ترین گیاهان علوفه‌ای برای تغذیه دام هست.

در ایران این تپه بیشتر در دامنه‌های البرز، دامنه‌های الوند، خوی، اراک، آستارا، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، کرمان، خراسان، قزوین، بلوچستان و بندر گز به عنوان علوفه‌ای مرغوب کشت می‌شود و در بسیاری از نواحی همراه سایر علوفه کشت‌شده یا هرز به صورت خودرو نیز یافت می‌شود.

اطلاعات زنبورداری شبدر سفید

یکی از بهترین گیاهان شهد زای خانواده لگومینوز محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم آن مدت طولانی دوام گل نسبت به سایر گل‌ها است که زنبور عسل فرصت کافی برای جمع‌آوری شهد و گرده دارد.

ترشح شهد این گیاه در درجه حرارت ۲۲-۲۱ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. جام گل در این گیاه متناسب با در ازای خرطوم زنبورعسل بوده و به راحتی توسط این حشره جمع‌آوری می‌گردد. هر گل در حدود ۴/۶ میلی‌گرم روزانه گرده تولید می‌کند که میزان ازت آن ۵/۴ درصد است. زنبورعسل بین ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم عسل از هر هکتار این گیاه جمع‌آوری می‌نماید.

رنگ عسل شبدر سفید،  سفید روشن تا کهربایی روشن است. شبدر سفید به علت طولانی بودن مدت گل دهی و متناسب بودن طول جام گل آن باطل خرطوم زنبورعسل یک گیاه مطلوب شهدزا محسوب می‌شود.

شبدر سفید در خرداد و تیر گل می‌دهد و گل‌های آن شهد خیلی خوب و گرده خوبی تولید می‌کنند.