مریم طایفه سلطانخانی مدیریت زنبور.نت کارشناس پرورش زنبور عسل
Send
زنبور.نت > دنیای زنبورداری > گرده افشانی > شبدر قرمز و زنبور عسل

شبدر قرمز و زنبور عسل

یک گونه بسیار مهم از خانواده بقولات است.  گیاهی چندساله با ارتفاع ۱۵-۱۰ سانتی متر، نسبتاً کوتاه رشد است.

دارای برگ‌های سبز، مرکب، دارای سه برگچه‌ای، بیضوی، کمی دراز، گل آذین به شکل تخم‌مرغی به ابعاد ۲*۳ ‏سانتی‌متر مرکب از گروهی از صدها گل کوچک قرمز یا ارغوانی رنگ است.

شبدر قرمز در مناطقی با شرایط مناسب تا ۷ سال در زمین محصول می‌دهد، ولی در نواحی گرم یک تا دو ساله است، این‌گونه از سایر گونه‌های شبدر وسیع‌تر کشت می‌شود و به آن شبدر عسلی نیز می‌گویند، زیرا زنبورعسل علاقه زیادی به آن نشان می‌دهد.

نسبت به سایی شبدرها گسترش زیادی دارد. در داخل خاک‌هایی با بافت متوسط، سنگین و خاک‌های مخلوط شن، ماسه و سیلت، با اسیدیته خنثی به خوبی رشد می‌کند. در قرن یازدهم زمانی که اسب تنها ماشین کشاورزی بود به طور گسترده کاشته می‌شود.

کوه چهار خاتون در غرب، تبریز، خوی و کرمان انتشار دارد، واریته گل درشت آن در غرب و شمال ایران و منطقه تهران می‌روید. در مناطق معتدل و نیمه حاره، نزدیک سواحل و کوه‌های مرتفع و حتی در اقلیم‌های سرد می‌روید. این گیاه در اواخر خرداد تا اوایل مهر گل می‌دهد، شهد و گرده خوبی تولید می‌کند.

اطلاعات زنبورداری شبدر قرمز

شبدر قرمز مورد توجه زیاد زنبورعسل است. طول جام آن در حدود ۵/۷ میلی‌متر و طول خرطوم زنبورعسل در حدود ۶/۲ میلی‌متر است خرطوم زنبور به نوش جای آن نرسیده و به زحمت شهد جمع‌آوری می‌کند. گرده آن را از نظر بیولوژیکی تأثیر بسیار زیادی روی زنبور دارد. هر بساک ۶/۴ میلی‌گرم گرده دارد و دارای ۴/۵درصد ازت است. میزان تولید عسل در هکتار بین ۲۰۰ ‏تا ۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد. رنگ عسل آن زرد مایل به قرمز و رنگ گرده آن خاکستری است.