مریم طایفه سلطانخانی مدیریت زنبور.نت کارشناس پرورش زنبور عسل
Send
زنبور.نت > اخبار > اقتصادی > چالش و راه کارهای صنعت زنبورداری

چالش و راه کارهای صنعت زنبورداری

آیا سزاوار است زنبورداران مشقات تولید از قبیل مهاجرت، حمل و نقل، بیابان خوابی، منازعات لفظی با برخی از باغداران که به علت عدم آگاهی، معتقدند زنبوها باعث نابودی شکوفه‌های درختان و مزارع و در نهایت موجب کاهش محصولاتشان شده‌اند، در حالی که اگر قدرت تاثیرگذاری خارق‌العاده گرده افشانی زنبور را می دانستند، چنین نمی‌شد.

که زنبوردار مشکلات فراوانی را که در زمان استقرار و اسکان زنبورستان در اطراف باغات و مزارع به وجود می‌آید، تحمل کرده و محصولات خود را با حداقل امکانات تولید و با نازلترین قیمت تقدیم دلالان و سودجویان نموده و آنان نیز عسل طبیعی و خالص زنبورداران را با شهد دست ساز مخلوط و به دست مصرف کننده رسانده و در نهایت سود آن به جیب دلالان و دود آن به چشم زنبورداران می‌رود و این عمل غیر اخلاقی به نام زنبورداران تمام می‌شود.

آیا شایسته نیست راه حلی درست برای عرضه مستقیم تولیدات زنبورداران با فراهم‌سازی امکان بسته بندی، آن هم به صورت انحصاری به دست شرکت‌های تعاونی زنبورداری، بسته‌بندی و زنبورداران با ایجاد بازار فروش داخلی و حتی صادر به دیگر کشورها اندیشه شود؟

مشکل اصلی در ایران تولید عسل توسط زنبورداران نیست بلکه ساخت عسل تقلبی و توزیع آن می‌باشد.

 و اما نکاتی چند در مورد مشکلات زنبورداران و شرکت‌های تعاونی زنبورداری

۱ـ عدم مطالعه برخی از زنبورداران و آشنا نبودن با مسایل تخصصی و پرورش زنبور، تعویض به موقع ملکه، آگاهی در مورد خواص و ارزش واقعی محصولات زنبور عسل و در ارتباط نبودن با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی و پژوهشی.

۲ـ با توجه به تاثیرگذار بودن غیر قابل وصف و نقش ارزنده ی زنبور در گرده افشانی که یکی از ارکان اصلی زنجیره غذایی می‌باشد، زنبوردار نه تنها نسبت به باغداران و دامداران مورد حمایت وزارت کشاورزی در معرفی بانک‌ها یا کار گروه استانی در تسهیلات کارآفرینی قرار نمی‌گیرد، بلکه با نظرات غیر فنی کارشناسان، سقف پرداخت تسهیلات سرمایه‌گذاری در توسعه زنبورستان و افزایش تولیدات، به حداقل می‌رسد. این در حالی است که بازدهی یک کلنی زنبور نسبت به قیمت اندک آن در مقایسه با یک راس گاو که دارای قیمت بالایی است، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد زنبور در گرده‌افشانی، خاصیت دارویی، بهداشتی و صنعتی محصولات آن، بسیار زیاد است.

۳ـ معضل دیگر زنبورداران کوچاندن کندوها و کلیه تجهیزات زنبورداری در فصول مختلف در مناطق متفاوت است که فراهم کردن محل اسکان زنبورها و زنبورداران اگر با برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی با باغداران خصوصی و دولتی و اطلاع‌رسانی از فواید اسکان زنبور در باغات، اراضی و مراتع همراه باشد، زنبورداران برای تهیه مکانی برای اسکان، دغدغه‌ای نخواهند داشت. در حالی که مشاهده شده است برخی از باغداران به علت نا آگاهی، برای اسکان کلنی‌های زنبور در باغات خود، مبلغی را برای اجاره به زنبوردار پیشنهاد کرده‌اند.

۴ـ سوخت یکی دیگر از مشکلات زنبورداران است که با توجه به شرایط به وجود آمده در مورد سهمیه بنزین، این مشکل مضاعف شده است.

۵ـ بیمه تامین اجتماعی؛ زنبوردارها در این اداره نه تنها مشمول حمایت دولتی نمی‌شوند، بلکه زنبوردارها را به دلیل نقل مکان دایم بیمه نمی‌کنند. نمی‌دانیم زنبوردارها در طبقه‌بندی اداری برای مشمول بودن از حمایت‌ها و یارانه‌ها در چه دسته یا گروه سازمانی قرار دارند؟

حال در راستای اعتلا و نیل به اهداف باید راهکاری اندیشید. جهت افزایش سطح کیفی و کمی تولید و بسته‌بندی، اعتمادسازی، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی مصرف محصولات طبیعی زنبور عسل عوامل گوناگونی دخالت دارند که در این قسمت به چند نمونه از آن می‌پردازیم:

۱- اطلاع رسانی خواص غذایی و دارویی محصولات زنبور عسل به صورت گسترده و جامع از طریق جراید و رسانه‌های گروهی به صورت مستمر.

۲- فرهنگ سازی مصرف عسل و دیگر محصولات که با توزیع عسل طبیعی به صورت مستقیم به بازار مصرف امکان پذیر می‌باشد.

۳- مبارزه با عرضه عسل تقلبی و برخورد قانونی شدید با عوامل تهیه، بسته بندی و توزیع آن به همراه ارایه راه‌های شناخت عسل تقلبی.

۴- حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان با معرفی به بانک ها جهت تامین مواد اولیه و تجهیزات زنبورداری که زنبوردار مجبور نشود محصولات خود را قبل از برداشت با نازلترین قیمت به دلالان پیش فروش کند.

۵- حذف دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌های دست و پا گیر اداری برای تولیدکنندگان.

۶- برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی زنبورداری جهت ارایه مشکلات از طریق فراخوان عمومی واقعی نه گزینشی.

۷- برقراری ارتباط بین زنبورداران و باغداران و متوجه ساختن آنان در خصوص تاثیرگذاری زنبور در افزایش محصولات باغی و زراعی.

۸- مکانیزه کردن صنعت زنبورداری و وارد کردن تجهیزات پیشرفته استحصال محصولات زنبور عسل از قبیل دستگاه‌های موم گیری، زهرگیری با حمایت های یارانه ای.

۹- تبادل تجربیات و تحقیقات بین زنبورداران و پژوهشگران.

۱۰- تشویق جوانان به امر پرورش زنبور عسل و تولید محصولات مربوطه با توجه به وابستگی شدید کلیه تولیدکنندگان کشاورزی به زنبور و درآمد روزافزون این صنعت.

۱۱– مطالعه نمودن زنبورداران و به کارگیری مسایل علمی مندرج در کتاب‌های تخصصی به صورت عملی، جهت ارتقای سطح دانش و آشنایی با روش‌های زنبورداری روز جهان.

۱۲- صدور انحصاری مجوز بسته‌بندی محصولات زنبور عسل فقط به زنبورداران و یا شرکت های تعاونی زنبورداری به صورت کارگاهی و صنفی.