مریم طایفه سلطانخانی مدیریت زنبور.نت کارشناس پرورش زنبور عسل
Send
زنبور.نت > اخبار > استان‌ها > فعالیت بیش از ۴۰ زنبوردار در قُروه

فعالیت بیش از ۴۰ زنبوردار در قُروه

پرورش زنبورعسل در روستای گرمخانی از توابع بخش چهاردولی شهرستان قروه در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی به همت بسیج سازندگی افتتاح شد.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قروه از اشتغالزایی چهار نفر در این پروژه خبر داد و گفت: توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌هایی است که بسیج سازندگی آن را دنبال می‌کند.

سرهنگ مسلم سروی، هم اکنون ۴۵۰ کندو زنبورعسل در این پروژه وجود دارد که پیش بینی می‌شود از این تعداد سالانه پنج تُن عسل طبیعی تولید و روانه بازارهای مصرف شود.

وی اظهار کرد: ۱۲میلیارد ریال اعتبار در قالب ۶۵ طرح در زمینه‌های اقتصاد مقاومتی، صنایع تبدیلی و محرومیت ‌زدایی در شهرستان اجرایی شده که اشتغالزایی ۱۹۲ نفر را در پی داشته است.

ی به طرح های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از ۶۵ طرح، ۱۵ طرح در زمینه صنایع تبدیلی و ۵۰ طرح اقتصاد مقاومتی است، که در زمینه‌های پرورش زنبور عسل، مرغ بومی و ماکیان، کودهای ورمی کمپوست، پرورش قارچ، کشت گیاهان دارویی و دامپروری به اجرا درآمده است.

موسی شریفی از زنبورداران نمونه شهرستان قروه گفت: به عنوان مجری پرورش ملکه زنبور به صورت رسمی با جهاد کشاورزی قرارداد دارد.

وی عنوان کرد: علاوه بر پرورش دادن زنبور عسل، گرده گل، ژله رویال یا غذای مخصوص ملکه در این پروژه تولید می‌شود.

شریفی به ویژگی برتر این عسل طبیعی اشاره کرد و گفت: عسل تولیدی گرمخانی به واسطه بهره گیری از مراتع سرسبز و مملو از گیاهان دارویی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بازار پسندی بالایی در میان دیگر تولیدات عسل مناطق مختلف کشور دارد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از کنه واروا به عنوان آفت زنبورعسل از داروهای گیاهی از قبیل عرق آویشن و پونه کوهی استفاده می‌شود افزود: در پاییز و زمستان برای جلوگیری از کاهش عمر زنبورها و تلفات آن ها به دلیل سرما و بادهای شدید، زنبورداران به استان خوزستان مهاجرت می‌کنند.

وی تأکید کرد: راهکار جدیدی برای جلوگیری ازمهاجرت زنبورداران در فصل پاییز و زمستان پیدا کرده است.

شریفی با بیان اینکه ابتدا به صورت محدود فعالیت خود را با یک کندو آغاز کرد گفت: بعدها توانستم کار خود را به ۸۰۰ کندو زنبور عسل گسترش دهم که از این تعداد ۳۵۰ کندو فروخته شده است.

وی بیان کرد: به ۴۸ نفر از زنبورداران آموزش داده است که هم اکنون به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

شریفی با اشاره به اینکه عسل طبیعی و خالص نقش مهمی را در حفظ سلامتی و مبارزه با برخی امراض و بیماری‌ها دارد تأکید کرد: تمام تلاش خود را طی سال‌های اخیر کرده‌ است که عسل خالص و با منشأ گل و گیاه بدون هیچ نگه دارنده ایی در اختیار مردم قرار دهد.

این زنبوردار نمونه شهرستان قروه که برای شروع کار سرمایه ای از خود نداشته است گفت: برای این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که از این مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و مابقی از تسهیلات مضاربه استفاده کرده است.

وی با اشاره به تلاش و پشتکار و پشتوانه علمی افزود: مشکل اصلی در حال حاضر سرمایه است تا این طرح را همانند شاخه و برگ یک درخت گسترش دهم و به دلیل پشتوانه علمی و تجربه نمی توانم در این زمینه کوتاهی کنم.

شریفی در پایان از مسئولان خواست با درنظر گرفتن تسهیلات، زمینه را برای افزایش کارآفرینان در جامعه فراهم کنند. قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.