زنبور.نت > اخبار > عمومی > تقسیم‌بندی عسل براساس کیفیت و قیمت

تقسیم‌بندی عسل براساس کیفیت و قیمت

کریم زاده یکی از فعالان عسل، عسل‌ها را بنا به چگونه درست شدن آنها، تقسیم‌بندی کرد و قیمت هر یک را به کیلو‌گرم عنوان کرد.

دسته اول: عسل‌هایی که تغذیه زنبور تغذیه‌ مصنوعی بوده و از شکر یا غیر شکر تولید می‌شوند که قیمت آن از زیر ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

دسته دوم: عسل‌هایی که زنبور عسل هم از شکر و هم از شهد گل تغذیه می‌کند و در حقیقت تغذیه ی زنبور از مخلوطی از شکر و شهد گل هاست و قیمت آن ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

دسته سوم: عسل ارگانیک یا عسل هایی است که فقط از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند حال یا شهد تک گل یا ۲۰ تا ۶۰ نوع گل را تغذیه می‌کند که اصطلاحا به چهل گیاه معروف است و این عسل هم خاصیت تغذیه و هم درمانی دارد، که قیمت آن در هر کیلو گرم ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان است.

دسته چهارم: عسل‌هایی است که انسان هیچ‌گونه دخالتی در تولید آن ندارد و زنبورهای وحشی در دل کوه‌ها و لابه‌لای درختان اقدام به کندو‌سازی می‌کنند و خودشان تولید عسل می‌کنند و بعد از طریق چوپان‌ها و یا افراد بومی در منطقه رد زنبورها گرفته می‌شود و عسل آنها برداشت می‌گردد که این عسل که خاصیت درمانی فراوانی دارد، قیمت ندارد و بسیار هم کمیاب است.

این فعال عسل با اشاره به اینکه اکثر زنبورداران به دلیل اینکه استاندارد عسل بیشتر تشویقی بوده اقدام به صادرات نمی‌کنند، گفت: فعالان عسل بیشتر از طریق مسافر و مشتریان عسل را صادر می‌کنند.

کریم زاده با اعلام اینکه امسال به دلیل خشکسالی و ریزگردها برداشت عسل ۲۰ درصد و در برخی جاها حتی تا ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده گفت: اگر پارسال از هر کندو ۱۰ کیلو گرم عسل برداشت می‌شد، امسال در خوشبینانه ترین حالت نزدیک به ۸ کیلو گرم برداشت شده است.

کریم زاده با تأکید براینکه به دلیل کاهش تولید، امسال قیمت‌ها هم به نسبت سال گذشته افزایش یافته است بیان کرد: قیمت هر کیلو عسل امسال با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تولید تخصصی عسل به گونه‌ای است که زنبورها را کوچ می‌دهند، گفت: زمستان‌ها زنبورها به جنوب و در تابستان به شمال کشور کوچ می‌کنند و به همین دلیل عسل مناطق مختلف با گونه‌های گیاهی مختلف را می‌توان تولید کرد.

پاسخ دهید