زنبور.نت > اخبار > استان‌ها > آغاز کوچ زنبورداران مهاباد به مناطق ییلاقی

آغاز کوچ زنبورداران مهاباد به مناطق ییلاقی

رئیس اداره دامپروری جهاد کشاورزی مهاباد گفت: زنبورداران این شهرستان کوچ خود به مناطق ییلاقی و کوهستانی در ارتفاعات جانداران و گاگش را آغاز کرده‌اند.

عیسی زاده افزود: زنبورداران در دو مرحله کوچ میان بند و کوچ اصلی، کندوهای زنبور عسل خود را به مناطق کوهستانی و ییلاقی این شهرستان می‌برند.

وی اضافه کرد: در کوچ میان‌بند به دلیل شروع عملیات سمپاشی در باغات مناطق گرمسیر و دشت، زنبورداران کندوهای خود را به فاصله ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری از مسیر کوچ می‌برند و در آنجا به مدت ۲۰ روز به آنها استراحت می‌دهند.

مسئول تولیدات دامی جهاد کشاورزی مهاباد افزود: زنبورداران پس از این استراحت کوتاه ۲۰ در ادامه مسیر خود، به مناطق ییلاقی شهرستان کوچ می‌کنند و تا فصل تولید عسل در شهریور ماه در این مناطق ماندگار می‌شوند.

وی یادآور شد: برخی از زنبورداران شهرستان برای تقویت کلنی های زنبور عسل و افزایش تعداد کندوهای خود در اسفند و فروردین ماه نیز به مناطق گرمسیر کشور از جمله به استان‌های فارس و خوزستان کوچ کرده و پس از توقف دو تا سه ماه دوباره به مهاباد بر می‌گردند.

عیسی زاده گفت: هم اکنون ۶۵۰ زنبوردار با ۴۰ هزار کلنی کندوی مدرن و بومی در این شهرستان در حال فعالیت بوده که از این تعداد بیش از ۳۵ هزار کندو مدرن و پنج هزار کندو نیز بومی هستند.

وی اضافه کرد: هر سال بیش از هفت هزار کندوی دیگر نیز از استان‌های همجوار به مناطق ییلاقی مهاباد آورده می‌شوند تا در این مناطق به تولید عسل بپردازند.

وی گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و عدم نفوذ ریزگردها در هوای منطقه، پیش‌بینی می‌شود زنبورداران این شهرستان بتوانند در سال جاری بیش از ۱۰۰ تن عسل را تولید و روانه بازار مصرف کنند.

عیسی زاده، آذربایجان غربی را یکی از قطب‌های مهم تولید عسل کشور دانست و افزود: وجود شمار زیاد زنبورستان‌ها در مناطق مختلف استان باعث ایجاد صنایع تبدیلی نیز در منطقه شده است.

وی گفت: هم اکنون در این استان ۱۰ واحد فعال بسته‌بندی وجود دارند که سالانه پنج هزار تن عسل را بسته بندی و روانه بازار می‌کنند.

مسئول امور دام جهاد کشاورزی مهاباد گفت: یکی از این واحدها در مهاباد واقع شده است که با پنج میلیارد ریال سرمایه گذاری راه‌اندازی شده و با ظرفیت سالانه ۳۵۰ تن در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: وجود کارخانه بسته‌بندی عسل و کارخانه تولید کندوی مدرن پلاستیکی در مهاباد می تواند افق‌های بسیار خوبی برای رشد و توسعه صنعت زنبورداری در این شهرستان باشد.

شهرستان مهاباد با داشتن مناطق ییلاقی و کوهستانی در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

پاسخ دهید